Bruglichten. Het onderwerp komt vaak terug en het lijkt zo eenvoudig. Toch worden er nog steeds signalen niet goed begrepen. Een korte herhaling en vult u gerust aan als er zaken missen.

Als de bruglichten dubbel rood staan wordt de brug niet bediend. Enkel rood betekent dat u niet door mag varen. U moet wachten tot de brug open gaat. In de meeste gevallen hangt er een geel licht boven het brugdeel. Als dat geel is, kunt u door varen indien u onder de brug door kunt met uw boot. U dient wel rekening te houden met ’tegenliggers’. Die komt u niet tegen als u dubbel geel heeft.

Maar let op: als het gele licht uit is of geheel niet aanwezig mag u formeel niet onder de brug door varen! Het licht is immers gewoon rood. Zo’n situatie treffen we aan bij de spoorbrug van Alphen a/d Rijn.
{Ver voor de brug staat overgens een SPORTlicht. Als dat op rood staat dient u daar te wachten tot het groen wordt. Dit is gedaan voor de veiligheid. Er kunnen immers (container)schepen komen vanaf het Alpherium. U dient dus te wachten op groen. Via de marifoon (kanaal 18)  kunt u de brugwachter vragen om groen, want soms staat het licht onnodig op rood.}

Bij de spoorbrug ontbreekt het gele licht en dat betekent dat u nooit onder de spoorbrug door mag varen zonder toestemming. Ook niet met een sloep. Dat gebeurt veelvuldig wel, maar realiseert u zich dan dat alles op camera wordt opgenomen en er bij schade verhaal bij u gehaald kan worden.
De juiste en veiligste methode is dus te wachten tot de brug open gaat of de brugwachter via de marifoon te vragen om toestemming.
In de praktijk zullen de sloepen gewoon door rood varen, maar u loopt dus wel risico. Hierbij dus nogmaals het belang van de marifoon aangegeven!

Vlak voordat de brug open gaat branden het rode en het groene licht. U mag formeel pas onder de brug door varen als het groen is. Ook als u al eerder de mogelijkheid hebt om door te varen. Het risico dat schepen vanaf de andere kant naderen is aanwezig en ook hier wordt alles op camera opgenomen. U zult ook merken dat het gele licht op dat moment niet brandt, dus moet u wachten op groen.

Bij de Amaliabrug in Gouda zag u ook een situatie waarbij dubbel groen wordt aangegeven. Dat betekent ‘brug in aanbouw’. U kunt gewoon doorvaren, maar let op tegenliggende vaart. Die hebben ook dubbel groen. U dient dus uiterst voorzichtig te zijn.

Tenslotte. Voor een marifoon aan boord heeft u een bedieningscertificaat nodig en dient de marifoon geregistreerd te zijn bij het agentschap telecom. De kosten bedragen 31 euro per jaar.
Boetes zijn er vanaf 140 euro indien de zaken niet in orde zijn.

 

Door Beheerder